Nieuws

7 crowdfunding tips van Solidare-it!

Crowdfunding is hot. Geld ophalen bij het publiek om je (goede) zaak te financieren, klinkt natuurlijk mooi. Maar achter de schermen is het hard werken. Dat mocht de beginnende vzw Solidare-it! ondervinden, toen zij een crowfundingcampagne opstartten voor hun project. Hoe dat afgelopen is – spoiler alert: ze haalden het voorziene bedrag op! – en hoe ze er geraakten, vertelt ons een van de initiatiefnemers Jan Janssen. Hij deelt zeven tips.

Red. Jan Janssen / Eindred. Karen Hiergens

Solidare-it! verbindt mensen met een hulpvraag met zij die hulp kunnen en willen geven. Om ons project op te starten, kozen we voor een crowdfundingcampagne. ‘Crowdfunding’ is een verzamelnaam en dekt vele ladingen. Het kan gaan om een voorverkoop van producten die je nog moet produceren, het kan een publiekslening zijn die je terugbetaalt met de nodige interesten, of het kan gaan om donaties voor een project dat de donateurs graag gerealiseerd willen zien. Wij kozen voor dat laatste. We hadden uiteraard de centen nodig, maar wilden ook een betrokken en geëngageerd netwerk creëren, Solidare-it! bekend maken en het project aftoetsen bij het publiek. Wat wij leerden over onze crowdfunding campagne:

1. Tijd is geld, geld is tijd
Crowdfunding is geen easy money. Het geld komt niet vanzelf binnen rollen. Een geslaagde campagne ‘kost’ ook heel wat, namelijk inzet of tijd. Als het enkel om financiering gaat, kan het best zijn dat andere vormen van geld ophalen (een benefiet, subsidieaanvraag, enz.) efficiënter zijn. Maar dan mis je misschien wel de co-benefits. Tijdens onze twee maand durende campagne haalden we 10.000 euro op. De voorbereidingstijd bedroeg ook ongeveer twee maand. En zelfs na afloop gaat het verder. Je moet je publiek op de hoogte houden, er voor zorgen dat iedereen zijn tegenprestatie krijgt,...

2. De campagne begint voordat je het start
Je campagne begint niet op het moment dat je op de ‘lanceerknop' duwt, maar veel vroeger. Nog voor de ‘funds’ komen, moet je je ‘crowd’ opstarten. Calculeer dus voldoende tijd voor de voorbereiding en leg alvast contacten. Wij volgden workshops, bepaalden de strategie, brachten een netwerk in kaart, zochten tegenprestaties en maakten teksten en beeldmateriaal op.
Beknibbel niet op die voorbereidingstijd. Grotere sponsors kan je bijvoorbeeld best al contacteren tijdens de voorbereidingstijd, want daar duurt het altijd een tijdje voor een uiteindelijke beslissing wordt gemaakt. De keuze voor het doelbedrag en de doorlooptijd bepalen voor een groot stuk het verloop van de campagne. De meeste campagnes werken trouwens volgens het alles-of-nietsprincipe. Wij kozen voor een haalbaar, maar ook niet te gemakkelijk bedrag en doorlooptijd.

3. Kies je platform
Wij twijfelden tussen één van de grote internationale platformen zoals Kisskissbankbank of Kickstarter of een lokaal platform. Uiteindelijk kozen we voor het lokale Brusselse platform Growfunding. Voor een lokaal project waar betrokkenheid en naburigheid belangrijk zijn, leek ons dat de beste keuze. Bovendien kregen we begeleiding en was er een direct contact met de beheerders van het platform. Voor andere type projecten zal een ander platform dan weer beter aangewezen zijn. Heb je zelf al een groot netwerk en er een goed contact mee, dan kan het ook zonder platform, zoals bijvoorbeeld Wikipedia, MO* of NewB al deden.

4. Stap voor stap
De campagne zelf was als een twee maanden durende voetbalmatch. Spannend en intensief. En zoals bij een voetbalmatch mag je ook niet alles in de eerste helft geven. Je gaat best stap voor stap te werk. Begin je mobilisatie eerst bij je goede vrienden en familie om de campagne (en je bankrekening) een vliegende start te geven. Wij breidden het daarna uit naar ons eigen netwerk, het netwerk van onze vrienden en familie en daarna het netwerk van onze netwerken… Pas daarna communiceerden we naar organisaties, groepen, de media, fora, enz. Zo verspreidden we onze boodschap bijvoorbeeld via de nieuwsbrieven van de Sociale InnovatieFabriek, Velt en Bral, kregen we media-aandacht op DeWereldMorgen, Selfcity en FM Brussel en vermeldingen op Facebook pagina’s van sympathiserende platformen zoals Hart Boven Hard, MO*, enz. Dankzij een blogpost over Solidare-it! van Erika Van Tielen namen bevriende bloggers dit over.

5. Communiceer veel maar gevarieerd.
Hou je campagne levendig, maar het is een fijne lijn tussen ‘levendig houden’ en ‘spam’. Zorg voor gevarieerde communicatie, die gedifferentieerd is zowel naar inhoud als naar het kanaal dat je gebruikt. Combineer online en offline communicatie. Zo maakten we steunkaarten die mensen konden kopen, waarbij het kaartje ook recht gaf op een tegenprestatie. We verdeelden ook flyers. Maar even belangrijk was ons kort filmpje dat uitlegt waarom ons project nodig was, hoe we het gingen aanpakken en waarom de centen nodig waren.

6. Het verschil tussen ‘vrienden’ en ‘donateurs’
Facebook bleek goed voor het opbouwen van een netwerk, maar werkte minder mobiliserend. Mensen die snel liken en sharen gaan nog niet per se de moeite doen om te doneren. We hadden bijvoorbeeld 850 likes op onze pagina, maar slechts 300 donaties.

7. Keep calm and carry on
Een campagne heeft een typisch verloop. In het begin is er (best) een vliegende start, daarna gaat het iets minder, en op een bepaald moment lijkt de campagne te stagneren, tot er op het einde een eindspurt komt. De stagnerende fase is beangstigend en ontmoedigend, maar het komt er op aan te blijven doorzetten en creatief met communicatie om te gaan. Niet wanhopen! Zo vroegen we op het einde de mensen die reeds gedoneerd hadden (of die onze pagina geliked hebben) om mensen uit hun omgeving te overtuigen. Je eigen donateurs zijn vaak de beste ambassadeurs.

De campagne was voor ons meer dan geslaagd. Niet alleen omdat we aan het nodige geld opgehaald hebben, maar vooral ook omdat we een mooi netwerk hebben opgebouwd en verrassend veel leuke ideeën en voorstellen tot samenwerking hebben ontvangen.